Waarom "Responsive Webdesign" moet!


Nog steeds vragen opdrachtgevers ons met enige regelmaat waarom hun nieuwe website “responsive” moet zijn. Ook bestaan er misverstanden omtrent de term “responsive”.

#

Daarom eerst maar even: wat is responsive design?

Praktisch gesproken komt het hierop neer dat één en dezelfde website goed wordt weergegeven op alle schermen. Goede weergave dus op zowel smartphone, tablet, laptop als desktop. Ook de smart tv hoort sinds kort in dit rijtje thuis. Populair gezegd: een website moet overal een goede gebruikerservaring opleveren.

Is een goede gebruikerservaring belangrijk?

Nou en of! Als jouw website een goede gebruikerservaring oplevert voor bezoekers, dan nemen deze sneller producten of diensten bij jou af. Je bezoekers “koopt” liever op een website met een goede beleving.
Daarom houdt ook Google van Responsive Design. Zij willen dat al hun gebruikers, naast relevante content, een zo goed mogelijke “gebruikerservaring beleven”. Dat levert tevreden Google-gebruikers op, wat weer belangrijk is voor Google.
Sinds april 2015 (!) geeft Google daarom “strafpunten” aan websites die niet zijn geoptimaliseerd voor alle schermresoluties. Praktisch: een responsive website komt hoger in de zoekresultaten dan eenzelfde website, maar non-responsive.

Dus alle websites responsive?

Wij vinden van wel, maar het is ook wat u wilt uiteraard. Bedenk hierbij altijd goed wat het doel is van uw website. Wil jij je bezoekers iets leveren, dan is ranking (plaats in de zoekresultaten) belangrijk. Zeker en vast als de bezoeker van jouw websites ook nog eens tot de jongere generaties behoort. Het jongere deel van de natie begeeft zich vooral mobiel op het internet!

Bekijk je website eens kritisch op je smartphone en tablet, zonder je laptop/desktop vergeten!

Waar moet je dan op letten?

-in de eerste plaats de lay-out: deugt deze op alle schermgroottes? Denk aan afbeeldingen, tekstblokken en de verhouding tussen deze twee.
-Is je site aangepast aan "mobiele bezoekers"? Internetters met een mobiel abonnement (telefoon/tablet/netbook) zijn kritisch op hun dataverbruik: plaats op je mobiele website alleen de meest belangrijke informatie! Bijkomend voordeel is dat de laadtijd van de pagina's beperkt blijft.
Er zijn nog wel meer argumenten te bedenken waarom Responsive Design moet, maar bovenstaande zou voldoende moeten zijn om je te overtuigen van het belang dat jouw website “responsive” is.

En als je toch overweegt een nieuwe responsive website te laten ontwikkelen: sta erop dat dit gebeurt in HTML5 en CSS3. Het waarom hiervan is weer een andere discussie, waarover later misschien meer.