Is de content van je website belangrijk?


Nou, of de content van je website belangrijk is!

Google bepaalt de plaats van jouw website in de zoekresultaten (je ranking) in belangrijke mate op basis van die content. En aangezien meer dan 90% van de zoekopdrachten op het internet met Google schijnt uitgevoerd te worden....

Wat verstaan we eigenlijk onder content?

Nogal eenvoudig: alles wat er op de webpagina staat.
Dus behalve de teksten ook de hierbij behorende plaatjes, met of zonder kopjes of onderschrift, je tweets, filmpjes en facebookberichten, linkjes naar andere pagina’s en waarschijnlijk nog meer zaken die ik hier even over het hoofd zie.
Kort gezegd alles wat je op je webpagina zet om jouw boodschap duidelijk te maken aan je bezoeker.
Google is ook best wel goed in het beoordelen van website content tegenwoordig.

Wat is volgens Google dan kwalitatief goede content?

Google beoordeeld de content van webpagina’s met het zogenaamde “Panda algoritme”. Vind ik leuk om me in te verdiepen, u waarschijnlijk niet, dus vergeet de naam maar. Als je deze lijst eens door wilt nemen kan dat hier.
Overigens wel logisch dat Google veel waarde hecht aan kwalitatief goede content: Google-gebruikers moeten de content voorgeschoteld krijgen die zij zoeken.

Mooi!

Gaan wij alleen nog maar content schrijven met Google's richtlijnen in het achterhoofd? Jawel dus.
Let wel: als je de bezoeker van je website serieus neemt voldoe je redelijk gemakkelijk aan Google's richtlijnen. Focus bij het opstellen van jouw webcontent dus vooral op de bezoeker die jij wilt bereiken. Plaats je hierbij in haar of zijn schoenen. Bedenk (onderzoek!) wat deze bezoeker belangrijke informatie vindt. Kwalitatief goede content (volgens Google) is dus niet datgene wat jij zo graag kwijt wilt. Klinkt logisch, maar de fout dat je content plaatst die (alleen) jij belangrijk vindt is snel gemaakt!

Nog even een tip!

Vaak komt het voor dat de content voor een website op het laatste moment “nog ff bedacht en er in gepleurd” wordt. Geen goede werkwijze!
De content voor je website is klaar vóór de bouw van de website begint.
Denk na over wat de bezoeker van jouw website belangrijk vindt, stel de content samen en structureer deze zo goed! Doe je dit goed, dan past de structuur van je website zich hierop bijna automatisch aan. Wij merken dat opdrachtgevers "vrolijk worden" van deze werkwijze.

Helemaal goed is als je begint met de content voor de mobiele versie van je website. Content voor mobiele sites is kort, helder en duidelijk, en bevat de kern van de boodschap.
En geloof me, het blijkt gemakkelijker om de content van een mobiele site uit te breiden naar een volledige site dan andersom!
Wegstrepen is lastig, en heel vaak gaat de logische structuur van je content hierbij verloren.